Har ni tydliga ekonomirutiner i era byggprojekt?

Ett vanligt problem i många byggprojekt är att det saknas tydliga rutiner och överenskommelser kring ekonomihanteringen. Detta leder ofta till oklarheter och diskussioner om vilka kostnader som ska ersättas och vad som ingår i olika prisformer, som tim- eller á-pris. I de nuvarande ABT06 och AB04, som vi kommer att arbeta med fram till införandet av AB25 och ABPU25, specificeras exempelvis inte vilken detaljerad redovisning av kostnader som krävs för att ersättning ska utgå i entreprenader på löpande räkning.

Nyheter

För att undvika dessa osäkerheter och skapa en mer förutsägbar och strukturerad ekonomihantering kan ni själva definiera vad som gäller i ert projekt. Genom att avtala om tydliga ekonomirutiner och krav på ekonomiunderlag redan från början minimerar ni risken för framtida konflikter.

Arris har lång erfarenhet och expertis inom ekonomihantering i byggprojekt och hjälper er gärna att skapa robusta och tydliga rutiner för ekonomisk uppföljning. Några av de åtgärder vi rekommenderar är:

  • Avtal om gränsdragningslistor för kostnader som ingår i tim- och á-priser
  • Månadsvis rutin för ekonomiredovisning
  • Tydliga krav på slutkostnadsprognoser
  • Rutiner för ÄTA-beställningar
  • Krav på kostnadsunderlag för ÄTA-arbeten
  • Effektiv process för granskning av entreprenörens självkostnader

Behöver ni hjälp med att införa tydliga och strukturerade ekonomirutiner i era projekt? Tveka inte att kontakta oss – vi står redo att hjälpa er skapa en hållbar och transparent ekonomihantering.