”Det billigaste anbudet blev dyrast i slutändan” – så undviker du fällorna i anbudsutvärderingen
Vi träffar ofta beställare som valt entreprenör främst baserat på lägsta pris – och som senare fått hantera bland annat oväntade tilläggskostnader och leveransproblem. Det behöver inte vara så!
Nyheter
En genomtänkt anbudsutvärdering med tydligt fokus på ekonomiska aspekter kan spara både pengar och huvudbry längre fram i projektet. Här är några av våra viktigaste lärdomar:
Ställ tydliga ekonomiska krav – exempelvis på kostnadsstruktur, betalningsvillkor och kalkylmetod
Granska kalkylerna – var finns riskerna? Vad är under- eller överskattat? Kolla entreprenörens ekonomiska stabilitet – en stark kalkyl är inte mycket värd om bolaget inte klarar att leverera
Jämför betalningsvillkor och finansieringslösningar – det kan göra stor skillnad i slutändan
Intervjua de mest relevanta anbudsgivarna – det är ett bra tillfälle att fördjupa förståelsen för arbetssätt och ekonomisk kapacitet
Dokumentera och kommunicera tydligt – för att säkerställa transparens och kunna följa upp beslut i efterhand
Vi hjälper gärna till att granska och strukturera anbudsprocessen – med fokus på långsiktig ekonomisk hållbarhet.
Behöver ni bollplank eller stöd i en aktuell upphandling? Hör av er – vi vet vilka frågor som bör ställas innan kontraktet skrivs.
För att vi ska kunna göra Arris ännu bättre, använder vi cookies för att samla in grundläggande statistik om ditt besök på vår hemsida. Tryck på "inställningar" för att läsa mer. Läs mer
Inställningar för cookies
Cookies sparar information om hur du använder webbplatsen, data som kan återanvändas. Läs mer
Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och kan inte stängas av i våra system. De används till exempel när du ställer in personliga preferenser. Du kan ställa in så att din webbläsare blockerar eller varnar dig om dessa cookies, men vissa delar av webbplatsen fungerar inte då.
Dessa cookies används för att samla in besöksstatistik på vår hemsida. Statistiken använder vi till exempel för att se vilka sidor som är populära, och vilka som verkar vara svåra att hitta.